Eraikitzeko plangintza
Prest gaude garajea diseinatzeko? Garaje baten atalik garrantzitsuenak aztertu ditugu, baita atalek betetzen dituzten funtzioak ere; garajea eraikitzeko ezinbestekoak diren zenbait alderdiren gainean hausnartu dugu; denbora eta zereginen banaketa egin dugu; diseinu teknologikoa eta estetikoa aztertu dugu...
Lan hori guztia egin ondoren, nolako garajea eraiki nahi dugun jakingo dugu dagoeneko.
CeDeC. Garaje de cartón (CC BY-SA)
Aurrera! Gure eraikuntza-proiektua pentsatu eta egiteko ordua iritsi da. Talde bakoitzak bere proiektua diseinatuko du, eta garajea eraikitzeari ekingo dio.
Diseinu-taldea
Jarraian jasota dagoen infografian ageri dira plangintza-prozesuaren fase guztiak. Fase bakoitzean hainbat zeregin bete behar dira.
Fitxaz osatutako txostena (formatu editagarrian, odt, eta pdf-n) erabiliko dugu geure lanerako erreferentzia gisa. Hori dela eta, talde bakoitzak bere alea izan beharko du kontsultak egiteko, oharrak jasotzeko, marrazteko...
Hainbat zeregin ageri dira txostenean; horiei lotuta jasotako urratsak betez, zirriborroa diseinatzen hasi eta garajearen azken akabera egitea lortuko dugu.
1. urratsa: Fitxa teknikoa
Lehenengo fase honetan, proiektuaren datu teknikoak osatuko ditugu. Txostenaren bigarren orrialdean taula bat dago, honako eduki hau biltzen duena:
Txostenaren 2.orrialdea
- Taldearen datuak, proiektuaren hasiera- eta bukaera-data, ebatzi beharreko egoera edo arazoa eta lanaren xedea, hau da, jasotako eskaera (garajea eraikitzea).
- Garajeak izango dituen elementuak.
- Ezaugarri tekniko eta estetikoak: koloreak, materialak, garajearen logotipoa eta seinaleztapen bertikal eta horizontala.
Prozesu teknologikoa
Arazo edo beharrizana ebazteko erabiliko dugun lan-metodologia izango da prozesu teknologikoa. Lana faseka zatikatzean datza. Fase bat bukatutakoan, hurrengora pasatuko gara. Horrela lortuko dugu objektu teknologikoa eraikitzea.
2. urratsa: Zereginen kontrol-zerrenda
Galdera sorta hau baliagarri izango zaigu prozesuaren zein momentutan gauden kontrolatzeko eta egiteke dauden zereginak zeintzuk diren gogoratzeko. Lantalde bakoitzean prozesua berrikusiko dugu: zereginak irakurriko ditugu eta horietako bakoitzean bai/ez markatuko dugu.
Horien gainean hausnartuko dugu, eta egin beharreko zeregin guztiak ondo ulertzen ditugun komentatuko.
Txostenaren 3.orrialdea
Garrantzitsua da urratsak hurrenez hurren betetzen saiatzea, zerrendan jasota dauden hurrenkera berean.
3. urratsa: Makina sinpleei buruzko informazioa
Garrantzitsua da garajearen elementu mekaniko bakoitzak nola funtzionatzen duen jakitea. Aztertu dugu dagoeneko bakoitzak zertarako balio duen, baina badakigu nola funtzionatzen duten? Argi daukagu zertan lagunduko diguten elementu horiek? Gogoan dugu zer izen duten eta zergatik?
Bideo honetan oso era argi eta errazean azalduta dago hori guztia.
Txostenaren 4.orrialdea
Orain gai izango gara txostenaren hurrengo orrialdeko informazioa osatzeko, hirugarren atalari dagokion taulan.
Procomun sarearen unitate didaktikoan: «¿Cómo funcionan las máquinas?» atalean jaso dezakegu makinen munduari buruzko informazio gehiago.
4. urratsa: Konpromisoak eta zereginak banatzea
Ufa! Zenbat zeregin! Interesgarria izango da, akaso, ardurak diseinu-taldeko kideen artean banatzea.
Lantaldeetan, normalean, kide bakoitzak zeregin espezifiko batzuk hartzen ditu bere gain; horrela, arduradun bakoitzak zaindu ahal izango du egokitu zaion atala besteentzat ere baliagarria izango dela. Hori da talde-lanaren oinarria!Gutako bakoitzak gaitasun ezberdinak ditugu, eta erosoago gaude zeregin batzuetan beste batzuetan baino. Pentsatuko dugu, orduan, nork duen gustuko marraztea, guztien lana antolatzea edo koordinatzea, nork nahiago duen materiala bildu...
Txostenaren 5.orrialdea
Funtzio-banaketari buruz hitz egin eta zereginak adostu ondoren, rol bakoitzari dagokion izena eta sinadura jarriko dugu taulan. Ziurtatu behar dugu guztiok daukagula argi zer egin behar dugun!
5. urratsa: Zein da ideiarik onena?
Lana ondo antolatzen ari garela dirudi! Gutako bakoitzak ardura bat hartu du bere gain.
Gure garajearen zirriborroa egiteko ordua da. Eraikiko duguna irudi batean islatzea da zirriborroa egitea. Ez da beharrezkoa zehaztasun handiz egitea, baina elementu guztiak jaso behar ditu.
Ideiarik onena marraztuko dugu; taldekide guztien artean pentsatu eta erabaki dugun hori. Horretarako, jarraibide hauek izango ditugu kontuan:
- Banakako zirriborroa: bakoitzak zirriborro bat egingo du (txostenaren seigarren orrialdea) xedeko garajea islatzeko. Ondoren, taldekideei erakutsi eta azalduko diegu.
- Partekatzea: gure ideiak taldekideekin partekatuko ditugu, nork bere proposamena besteei azalduta. Denon artean ideia bat osatuko dugu; gutako baten ideia izan daiteke, edo guztien (edo batzuen) ideien nahasketa.
- Taldearen zirriborroa: gure taldeak egingo duen garajearen zirriborroa marraztuko dugu txostenaren zazpigarren orrialdean.
Haurrentzako garaje bikaina diseinatzen ari gara, seguru!
Zirriborroa zehaztea
Zirriborroa gehiago zehaztu nahi badugu, txostenaren zortzigarren eta bederatzigarren orrialdeak erabil ditzakegu. Irakasleak lagun diezaguke atal hau egiten, zailagoa baita.
Galdera hauei zer erantzun eman pentsatu behar dugu:
Zenbateko garaiera, zabalera eta sakonera izango du? Zein izango da solairuen arteko altuera? Zer-nolako zabalera izan behar du aparkaleku bakoitzak jostailuzko autoak sar daitezen?
Argi dago gure garajearen proiektua zehaztasun handiagoz marraztu behar dugula. Krokisa eta ataltzea egin behar ditugu
Perspektiban egindako irudia da krokisa (zabalera, altuera eta sakonera islatzen ditu), eta bertan jartzen dira atalen neurriak, cm-tan.
Ataltzearen planoa: irakaslearen laguntzaz, diseinuaren pieza guztiak marrazten saiatuko gara:
- Solairuen arteko zutabeak.
- Jasogailua.
- Arrapala.
- Solairu bakoitzaren planoa (autoentzako sarbide eta irtenbideen zabalera, aparkalekuen zabalera eta luzera, zutabeentzako hutsuneen neurria...).
6. urratsa: Proiektua aurkeztea
Garajea forma hartzen ari da! Bost urteko ikasleen gustukoa izango da, seguru!
Egindako zirriborroarekin pozarren gaude, baina baliteke alderdi garrantzitsuren bat ahaztu izana, elementuren bat faltatzea, haur horientzat egokia ez izatea, edo elementuren bat erantsita hobetu ahal izatea...
Horregatik, komeni da ikaskideei gure ideiaren berri ematea. Adiskideek lagundu ahal izango digute, beharrezkoa bada, aldaketak egiten; eta proiektua hobetzeko ekarpenak egingo dizkigute. Gainera, animatu egingo gaituzte, seguru, baita egindako lanagatik zoriondu ere.
Talde bakoitzak proiektuaren aurkezpena egingo du gelakideen aurrean. Errubrika hau erabiliko dugu, bai beste taldeen proiektuak baloratzeko bai geure aurkezpena prestatzeko.
Página 10 del dossier
Besteen aurrean ideia bat aurkezten dugun bakoitzean, garrantzitsua da hainbat gauza kontuan hartzea:
- Informazioa hurrenkera egokian aurkeztu behar da, ideiaren azalpen xehatua emanez, erakargarria izan dadin.
- Argi hitz egin behar dugu, hizkera eta tonu egokiaz (ez baxuegi ez ozenegi), hitzak ondo artikulatuz, ondo uler gaitzaten; eta komeni da etenaldiak egitea, gure ideia ulertzeko denbora izan dezaten.
Beste taldeei entzuten ari garen bitartean oharrak har ditzakegu txantiloi honetan.
Txostenaren hamaikagarren orrialdean beste taldeen aurkezpenen gainean egindako balorazioak jasoko ditugu, eta proiektua hobetzen laguntzeko iradokizunak idatziko ditugu.
7. urratsa: Ekin lanari!
Nolakoa izan da aurkezpena? Jaso dugu proiektua hobetzeko ideiarik? Gustatu al zaie gure ikaskideei? Doiketarik egin dugu hasierako zirriborroan?
Garajea eraikitzen hasiko gara. Zereginak denboran planifikatu behar ditugu, baita prozesua zein azken emaitza dokumentatu ere. Hau da txostenaren azken zatia.
Txostenaren 12.orrialdea
Dokumentatzeko, aurrerapenak islatzen dituzten argazkiak eta bideo txikiak erabiliko ditugu. Txostenaren hamabigarren orrialdeko taulan zeregin bakoitzari esleitutako epeak jasoko ditugu, eta argazkiak biltzen dituen webgunearen esteka erantsiko dugu. Webgune batean kargatuko ez baditugu, geure ordenagailuan gorde ditzakegu, eta «URL argazkia/bideoa» koadroan zuzenean estekatu.
Argazkiak ostatatzea
Web-zerbitzu ugari dago argazkiak ostatatzeko, hala nola, Picasa, edo Drive bera. Google kontua baduzue, horiek dira kokapenik onenak.
Webgune lagungarriak
Jarraian ageri diren esteketan, hainbat garajeren eraikuntza-prozesuak ikus ditzakegu urratsez urrats:
Baliteke material birziklatuz jostailu gehiago egiteko gogoa izatea. Webgune honetan adibide asko dago:
Bi minutu pentsatzeko
Garajea eraiki ondoren garrantzitsua da egindako guztiaren gainean hausnartzea. Banaka aritu gara lanean, baina batez ere taldean. Lana antolatzen ikasi dugu, zereginak banatzen, elkarlanean aritzen... Hori guztia, azken emaitza egokia izan zedin. Nork bere onena jarri du egiteko guztietan.
Gainera, eraiki baino lehen, objektu bat imajinatu behar izan dugu; garajearen zirriborroak marraztu ditugu, neurketak egin ditugu, makina sinpleen funtzionamenduari buruzko informazioa bildu dugu, baita ezagutza hori gure proiektuan aplikatu ere, garaje batek zer atal duen ikasi dugu...
«Gogoeten egunkarian» sarrera berria egingo dugu, eta atal honen izenburu bera jarriko diogu: «Eraikitzeko plangintza».
Eskolako koadernoan idatz dezakegu, Google Drive-en edo ordenagailuan gordeko dugun testu-dokumentu batean.
Egunkariaren laugarren sarrera egiteko zenbait gomendio eskaintzen dira «Feedback» botoian.
Ondoko lizentziak babestua Creative Commons: aitortu-PartekatuBerdin 4.0 Lizentzia